E-bikes FAQ

Vragen over e-bikes

Aankoop & advies

  • Waar vind ik het dichtstbijzijnde Cortina-verkooppunt?
    Je vindt de dichtstbijzijnde Cortina-winkel onder het kopje ‘Winkels’ op onze website. Je kunt hier zoeken op plaatsnaam of postcode en zo gemakkelijk het dichtstbijzijnde Cortina-verkooppunt voor jou vinden. Klik hierom rechtstreeks naar de Winkel-pagina te gaan. 
  • Kan ik ergens een testrit/proefrit maken? 

    Een proefrit maken is bij de meeste Cortina (e-bike) verkooppunten mogelijk. Het beste kan je even telefonisch contact opnemen bij het Cortina-verkooppunt bij jou in de buurt. Bij de Cortina Brandspots kan je ook online een testrit aanvragen!

    De winkel van jouw keuze zorgt ervoor dat je verschillende motorsystemen kunt testen en zo bijvoorbeeld het verschil kunt voelen tussen een voorwielmotor en een middenmotor.  

  • Ik zoek een bepaalde e-bike, kunnen jullie zien waar deze op voorraad is?
    Dit kunnen wij helaas niet nakijken omdat wij geen rechtstreekse voorraadkoppeling hebben met de Cortina-verkooppunten.
  • Hoe hard gaat een Cortina e-bike?
    De trapondersteuning van een e-bike stopt met ondersteunen als hij de 25km/u heeft behaald, dit is een vastgestelde regel voor e-bikes.  Dit betekent ook dat je best harder mag fietsen, maar dan wel op eigen kracht.
  • Verkoopt Cortina e-bikes voor kinderen?
    Nee, Cortina heeft geen e-bikes specifiek voor kinderen in het assortiment. 
  • Hoe kan er prijsverschil zijn tussen bepaalde verkooppunten in aanschaf van een bepaalde fiets?

    Een winkel is een zelfstandig handelaar en bepaalt zelf zijn prijzen. Wij geven uitsluitend consumentadviesprijzen af. Daarnaast is de prijs vaak afhankelijk van de service die winkels bieden, zoals advies op maat, het verstrekken van één of meerdere servicebeurten bij de aankoop van de fiets en het netjes (op maat en rijklaar) afmonteren van de fiets. 

  • Past er een kinderzitje op een e-bike?
    Ja, dit kan door middel van diverse opzetstukken of direct op de bagagedrager zelf. Bij de aanschaf van een nieuw kinderzitje zijn er veel factoren die je moet overwegen. Denk hierbij aan het merk, de positie van het fietsstoeltje, de maximale draagkracht van het kinderzitje en eventueel de kleur en bijbehorende accessoires. Laat je hierin adviseren door je Cortina-verkooppunt. 

    Cortina heeft zelf ook een voor- en achterzitje in het assortiment, welke is ontworpen in samenwerking met Qibbel Air. Het achterzitje is zonder adapter te bevestigen op jouw Cortina e-bike en daardoor ook gemakkelijk over te plaatsen op een andere fiets! Je kan deze kinderzitjes kopen bij jouw Cortina-verkooppunt. 

Techniek

  • Geeft de e-bike minder ondersteuning als de accu bijna leeg is?
    Ja, als de accu bijna leeg is, geeft de motor minder ondersteuning. De accu wordt dan iets gespaard, zodat je hopelijk nog thuis kan komen met ondersteuning. De verlichting blijft gewoon branden omdat hiervoor een reservecapaciteit in de accu is opgenomen.  
  • Hoe kan ik de verlichting van mijn e-bike inschakelen?
    Per systeem is dit verschillend, je kan dit het beste nakijken in de handleiding van jouw e-bike. Tip: bij de meeste systemen druk je de plus-toets een paar seconden in om de verlichting in of uit te schakelen.
  • Mijn e-bike heeft geen stuurslot, kan ik hier toch een stuurslot op zetten?
    Het is helaas niet mogelijk om een stuurslot op jouw e-bike te plaatsen; de stuurbuis en voorvork zijn hier niet voor geschikt.
  • Mijn Cortina heeft een gewone standaard, kan ik ook een middenstandaard op mijn fiets monteren?
    Dit ligt aan de constructie van je fiets, neem hiervoor contact op met een Cortina-winkel bij jou in de buurt.

Gebruik & tips

  • Waar kan ik de handleiding van mijn e-bike vinden?
    De handleiding van je e-bike kun je hier vinden.
  • Hebben jullie nog algemene tips voor het gebruik van een e-bike?
    • Ben je al aan het fietsen en ben je vergeten de ondersteuning aan te zetten? Stop dan even langs de weg, zet het display aan en fiets weer veder. Zodra je de ondersteuning wilt inschakelen tijdens het fietsen dan bestaat er een kans dat de motor niet aanslaat.  
    • Trap niet door tijdens het schakelen naar een andere versnelling, dit zorgt voor slijtage van de naaf. 
  • Wat betekent de walk/loopfunctie op mijn e-bike?

    Een elektrische fiets is iets zwaarder dan een ‘normale’ fiets vanwege de accu en motor. Dit is wel eens een uitdaging als je een heuvel op moet lopen. Daarom hebben veel systemen een walk/loophulpfunctie.  

    De loophulpfunctie is ideaal als je veel met de fiets aan de hand loopt, bijvoorbeeld in het winkelcentrum. Zodra je deze functie activeert zal de fiets, zolang u de knop ingedrukt houdt, meebewegen tot een snelheid van ongeveer 5km/u. Zodra je de knop loslaat gaat deze automatisch terug naar nul. 

Accu

  • Welke factoren zijn van invloed op de actieradius van mijn e-bike?

    Dat leggen we je graag uit op deze pagina!

  • Hoe kan ik het beste de accu opladen?

    Voor het opladen van je accu geven we graag een aantal tips, die bijdragen aan de levensduur van jouw accu: 

    • Door de lader te gebruiken die bij de accu hoort, weet je zeker dat de accu snel en veilig laadt. Bij niet originele acculaders bestaat er een kans dat de accu te snel oplaadt. Er komt dan te veel spanning op de accu te staan, waardoor deze slijt. 
    • Laad de accu op in een droge, niet te warme en niet te koele omgeving op: de ideale temperatuur is tussen de 10 tot 25 graden celcius. Laad een accu op in de buurt van een rookmelder en houd toezicht tijdens het laden. Opladen zonder zicht op een accu, bijvoorbeeld 's nachts in een woonhuis, raden we af. 
    • Je kan het beste je accu op tijd weer aan de lader leggen. Dat voorkomt niet alleen frustratie, maar het zorgt er ook voor dat de accu langer meegaat. Om de accu in de beste conditie te houden raden wij jou aan de capaciteit tussen de 30% en 80% te houden. Vroeger gaven we elkaar wel eens de tip om de accu helemaal leeg te rijden en dan weer helemaal op te laden. Dat was toen een goed idee omdat accu’s toen nog van nikkel gemaakt werden. Vandaag de dag gebruiken we lithium accu’s. Daar werkt het advies ‘helemaal leeg, helemaal vol’ juist averechts.
    Wat de beste manier is om de accu aan de oplader te leggen hangt van het type accu af, zie onderstaand overzicht:

    - 24 volt accu: steek de stekker eerst in het stopcontacten daarna in de accu 
    - 36 volt accu: steek de stekker eerst in de accu, en daarna in het stopcontact
    - 43 volt accu: steek de stekker eerst in de accu, en daarna in het stopcontact 


  • Mijn accu laadt niet (meer) op, wat moet ik nu doen?
    Bij problemen met je accu, bijvoorbeeld wanneer deze niet oplaadt, of wanneer het lampje blijft knipperen of wanneer deze gereset moet worden, kun je contact opnemen met jouw Cortina-verkooppunt. Hij kan je helpen met accu-problemen.
  • Wat moet ik doen als ik de accu een tijdje niet gebruik?
    Het beste kun je de accu niet volledig opladen en op een droge, niet vochtige plek wegleggen. Het is ook mogelijk om de accu in de fiets te laten zitten. Als de fiets een langere tijd niet wordt gebruikt, kan de accu in slaapstand gaan. Om de accu weer te activeren, druk je ongeveer 7 seconden op de push-toets van de accu. Sommige accu’s gaan na 48 uur automatisch in slaapstand. Deze slaapstand wordt beëindigd als je de accu op het laadapparaat aansluit of als je 7 seconden de push-toets van de accu ingedrukt houdt 
  • Als het vriest buiten lijkt er minder energie in de accu te zitten. Hoe komt dat?
    Bij koude temperaturen functioneren accu’s minder goed. Verleng de levensduur van je accu door deze op kamertemperatuur en op een droge plaats te bewaren. Temperaturen onder de 10 graden zijn niet wenselijk. Bekijk meer wintertips voor je e-bike accu op deze pagina!

Garantie & onderhoud

  • Waar kan ik de garantievoorwaarden vinden?
    Via deze link kun je de garantievoorwaarden van jouw Cortina e-bike rustig doornemen.
  • Hoelang is de garantie op de elektrische onderdelen van een Cortina e-bike?
    De garantietermijn is 2 jaar indien de e-bike is onderhouden volgens het instructieboekje. Lees hier meer over de garantievoorwaarden.
  • Ik heb een probleem met mijn Cortina e-bike, wat kan ik het beste doen?
    Wanneer je een probleem hebt met je Cortina e-bike, bijvoorbeeld met de accu, de motor of het display, kun je contact opnemen met jouw Cortina-verkooppunt. De winkel kan jouw e-bike nakijken en het probleem oplossen.
  • Hoe vaak moet ik met de e-bike voor service of onderhoud terug naar mijn Cortina-verkooppunt?
    Het aantal keer is afhankelijk van het gebruik. Jouw e-bike geeft bij een X aantal kilometers aan dat het verstandig is om een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren door jouw Cortina-verkooppunt, je ziet dan een steeksleutel in beeld. Wij adviseren je om in elk geval jouw e-bike elk jaar een onderhoudsbeurt te geven. 
  • Kan ik rechtstreeks fiets, fietsonderdelen en fietsaccessoires bij Cortina bestellen?
    Nee, Cortina levert geen producten direct aan consumenten. Je kan alle Cortina producten bestellen via de Cortina-verkooppunten.