FAQ

Voor algemene vragen over de collectie, het merk Cortina en tips, verzoeken wij je vriendelijk om eerst de FAQ door te nemen. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden, dan kun je contact met ons opnemen via het formulier op onze contactpagina, zodat je vraag direct opgenomen kan worden met de desbetreffende afdeling.

Algemeen

Waar vind ik een Cortina-dealer bij mij in de buurt?

Deze kun je vinden op onze website onder het kopje ‘Dealers’. Je kunt hier zoeken op plaatsnaam of postcode en zo gemakkelijk het dichtstbijzijnde Cortina-verkooppunt vinden. Klik hier om rechtstreeks naar de Dealer-pagina te gaan.

Kan ik mijn fiets, fietsonderdelen en fietsaccessoires rechtstreeks bij Cortina bestellen?

Nee, Cortina levert deze producten uitsluitend via de Cortina-dealer.

Hoe kom ik erachter welke framemaat ik moet hebben?

De juiste framemaat bereken je door de binnenbeenlengte in centimeters x 0,67 (voor stadsfietsen) of x 0,66 (voor sportieve fietsen) te doen. Het correct opmeten van de binnenbeenlengte doe je als volgt: ga staan met je voeten iets uit elkaar en meet vervolgens de afstand vanaf de grond tot aan je kruis. Wil je zeker weten dat je de ideale framemaat hebt uitgekozen? Laat je dan adviseren door een Cortina-dealer. Natuurlijk kun je ook op het frameplaatje van je huidige fiets kijken, mits deze qua maat goed bevalt.

Wat is de maximale belasting voor een voor- en achterdrager?

De maximale belasting van de voordrager is 10 kg  en van de achterdrager 25 kg. Het is belangrijk dat je dit gewicht niet overschrijdt om schade aan je fiets te voorkomen.

Ik heb lakschade aan mijn fiets. Wat kan ik doen?

Voor lichte beschadigingen kun je een lakstift bestellen waarmee je lelijke plekjes kunt verdoezelen. Voor de fietsmodellen vanaf 2012 zijn in de meeste gevallen lakstiften beschikbaar. Heb je een oudere fiets? Dan kijken we welke kleur hier het dichtst bij in de buurt komt. Je Cortina-dealer kan je hierover advies geven en zorgen dat je de juiste lakstift bestelt.

Ik wil extra sleutels bestellen. Waar kan ik dat doen?

Je kunt extra sleutels bestellen via AXA-Stenman op www.axa-stenman.com. Heb je een Abus-slot op je fiets? Dan kan dit via de site www.abus-sleutelservice.nl. Op de meeste Cortina-fietsen zit een AXA-slot.

Heeft Cortina ook kinderfietsen?

Ja, Cortina heeft ook kinderfietsen. Cortina heeft stoere Cortina U4 Transport Mini's verkrijgbaar in verschillende leuke kleuren in maat 24 en 26 inch.
Daarnaast heeft het moederbedrijf van Cortina kinderfietsen onder het merk Alpina.

Alpina is hét kinderfietsmerk voor kids in de leeftijd van 2 t/m 12 jaar. In de grote collectie kan elke jongen en elk meisjes zijn/haar droomfiets vinden. Alpina fietsen zijn hip, kleurrijk en voorzien van de mooiste details. Neem gauw een kijkje in de collectie!

Garantie

Wat zijn de garantievoorwaarden van Cortina-fietsen?

Op al onze fietsen zijn onze garantievoorwaarden van toepassing. Hierin staat onder andere aangegeven hoe lang de garantieperiode is en op welke onderdelen je garantie hebt. Voor de exacte garantievoorwaarden kun je de gebruikershandleiding doornemen. Deze handleiding kun je hier vinden. Voor de beoordeling of iets in aanmerking komt voor garantie, verwijzen wij graag naar de Cortina-dealer. Zij kunnen je hierin adviseren en uitleggen hoe het inbrengen van een garantieaanvraag werkt.

Wat moet ik doen bij een mankement binnen de garantieperiode?

Je kunt het beste terug gaan naar de Cortina-dealer. Als fietsspecialist kan hij in veel gevallen direct een oplossing aandragen. Wanneer dit niet lukt, zal je dealer contact opnemen met de afdeling Service & Garantie van Cortina. Samen proberen wij dan tot een oplossing te komen. 

Wat moet ik doen bij een mankement buiten de garantieperiode?

Je kunt het beste terug gaan naar de Cortina-dealer. Als fietsspecialist kan hij in veel gevallen direct een oplossing aandragen.

Ik kom er met mijn Cortina-dealer niet uit over de garantie. Wat kan ik doen?

Als het gaat over garantie, dan wordt de eerste beoordeling door de Cortina-dealer gedaan. Bij vragen kan de dealer bij onze service-afdeling terecht. In het geval van twijfel of discussie kan het betreffende onderdeel door de Cortina-dealer ter beoordeling naar de afdeling Service & Garantie van Cortina opgestuurd worden. In het geval van garantie/coulance wordt het onderdeel aan de Cortina-dealer vergoed. Buiten de Cortina-dealer om worden er geen vergoedingen gedaan.

Ik ben verhuisd, waar kan ik mijn garantie laten afhandelen?

Je kunt in overleg met een Cortina-dealer in je (nieuwe) buurt terecht voor garantie. 

Onderhoud

Wat is het nut van een servicebeurt?

Wij raden je aan om je Cortina-fiets, binnen drie maanden na aankoop, voor een servicebeurt aan te bieden bij je Cortina-dealer. Nu deze is ingereden, kan je fiets goed worden afgesteld. 

Welk advies geven jullie als het gaat om onderhoud van mijn fiets?

- Controleer regelmatig de bandenspanning. Dit voorkomt vroegtijdige slijtage van de banden en verhoogt het fietsplezier.

- Houd de ketting schoon en op de juiste spanning en smeer deze af en toe. Ook dit voorkomt vroegtijdige slijtage.

- Houd de fiets schoon en zoveel mogelijk droog en smeer de fiets regelmatig in met een roestwerend middel. Een schone, droge en beschermde fiets betekent langer plezier van je fiets!

- Wij adviseren alle verbindingen (boutjes, moertjes, verlichting en aansluitingen, etc.) in het najaar in te smeren met vaseline. Al deze verbindingen moeten ook regelmatig gecontroleerd worden of ze goed en vast gemonteerd zitten. 

Hoe vervang ik de batterijen in het achterlicht van mijn Cortina Blau?

Hiervoor hebben we een handig voorbeeld beschikbaar. Zie link.

Montagevoorschrift voor de Continental Belt

Wil je op een Cortina fiets de Continental Belt plaatsen of demonteren, dan kun je instructies volgen in het te downloaden montagevoorschrift.